Monday, 10 July 2017

DIY, teacher! part 1 - felt. Nauczycielu, zrób to sam! Część 1 - filc.

Wreszcie nadeszły wakacje - czas błogiego, w pełni zasłużonego odpoczynku. Ja jednak nie potrafię siedzieć zupełnie bezczynnie, w wakacje lubię robić to, na co w roku szkolnym trudno wygospodarować czas - uwielbiam szyć! Produkty handmade stały się ostatnio bardzo popularne. Niestety, ich cena czasem nie pozwala na to, by zabrać je na zajęcia. Dziś (mam nadzieję!) przekonam Was, że handmade jest świetną zabawą i bardzo atrakcyjnym materiałem dydaktycznym. 



Moim ulubionym materiałem (i bardzo łatwym w obsłudze!) jest filc. Dziś przedstawię Wam kilkadziesiąt pomysłów jak wykorzystać filc na lekcjach języka obcego, ale nie tylko. :) Oto pierwsza część nowego cyklu "DIY, teacher!" ("Nauczycielu, zrób to sam!").




Zanim zaczniesz.... 
Do filcu można podejść na dwa sposoby - można go kleić, np. klejem na gorąco, a można szyć - zarówno ręcznie jak i na maszynie. Ja próbowałam już każdego z tych sposobów. Klejenie jest najszybsze, ale nie zawsze możliwe. Szycie na maszynie jest szybkie, ale przy małych elementach dość trudne, zwłaszcza dla początkującego. Najbardziej lubię szyć ręcznie, zwłaszcza wieczorami, np. przy serialu. ;)

Ściegi ręczne
Ściegi, które wykorzystuję podczas szycia filcu to: fastryga, za igłą, obrzucający skośny, dziergany. Możecie je zobaczyć np. tutaj:  KLIK Twórczy Warsztat

Filc
Arkusz filcu grubości 1 mm to koszt ok 1,8-2 zł. Ja kupuję filc w pasmanterii, ale pasmanteria zaopatruje się w Świecie Koralików. Aktualnie filc mają w duuużej promocji. Może to dobry moment na początek filcowej przygody? KLIK  Świat Koralików

Wypełnienie
Najprościej będzie użyć po prostu wypełnienia z poduszki! Ja nigdy nie zawiodłam się na jaśkach z Ikei (aktualnie kosztują 5 złotych, jeden wystarcza na wiele małych zabawek), polecam je - są mięciutkie i bez niespodzianek (kiedyś zdarzyło mi się kupić paskudne wypełnienie, pełne twardych ścinków, od tamtej pory jestem wierna poduszkom).



A teraz do rzeczy. W jaki sposób wykorzystać filc na zajęciach szkolnych?

1. Pacynki - do ćwiczenia dialogów, do robienia teatrzyków, jako quiet critters.


Ich wykonanie jest bardzo proste. Wystarczy odrysować (z zapasem) kształt palca, prosty na dole. Do kształtu można dorysować dowolne uszy (np. trójkątne dla świnki czy okrągłe dla misia). Wytnij kształt dwa razy, na jednym z kawałków wyszyj oczy, nos, usta (nieraz nie wszystkie te elementy są niezbędne, czasem warto postawić na prostotę) i zszyj warstwy ze sobą, zostawiając otwarcie na palec. 


Poniżej moje pacynki, robione jeszcze 2 lata temu jako element quiet book.


Pacynki do bajki Trzy małe świnki - Three little pigs puppets

Pacynki Czerwony Kapturek - Little Red Riding Hood puppets

Pięć małpek - Five little monkeys jumping on the bed - puppets

Pajączek - The Itsy Bitsy Spider puppet



A tu nowsze pacynki - do zilustrowania bajki Gruffalo




2. Lalka do ubierania i zabawy  - do ćwiczenia nazw ubrań, kolorów, do dialogów. 


Filcowa laleczka do ubierania, pralka do zabawy




3.  Różności 

Choinka filcowa dla malucha - hit moich przedświątecznych lekcji - każdy chce ubrać taką choinkę nazywając odpowiednio dekoracje - jest i bałwan (m.in. Olaf z Krainy Lodu!), jest renifer, Mikołaj, elf, piernikowy ludzik, dzwoneczki, aniołek... Całość wykonana na styropianowym stożku, ozdoby przyczepiane na rzep. 


Felt Christmas tree

Filcowe ognisko - felt campfire 


Sprawdzi się podczas wakacyjnych zabaw, odgrywania ról. 


Mapa świata - kolory kontynentów wg pedagogiki Montessori

Mapa może być wykorzystana np. przy okazji nauki nazw zwierząt.

Jabłoń - zbierz wszystkie jabłka lub listki - przyczepiane na guziki. Świetne ćwiczenie sprawności manualnej. Zamiast jabłek możemy wyciąć dowolne owoce. Sprawdzą się przy nauce nazw owoców, powtórkach kolorów i do liczenia. 


Nauka liczenia dla najmłodszych - numbers


Układanka - twarz. Elementy przyczepiane są na napy. Opisz stworzoną przez siebie twarz w języku obcym i poćwicz motorykę małą. 
Face - felt puzzle


Kółko i krzyżyk z filcu - felt  noughts and crosses
Oczywiście przed położeniem elementu uczeń musi odpowiedzieć na pytanie, przetłumaczyć słówko, nazwać obrazek itp. 


Tęczowe lody z wyciąganymi patyczkami - służyły mojej córce do nauki sortowania wg kolorów. Mogą służyć również do dobierania się w pary albo ustalania kolejności odpowiedzi. 

Tęcza - uporządkuj kolory wg wskazówek (przyszyte guziki wskazują kolejność barw)

 Kształty - figury geometryczne - dopasowanka


Tu kolaż z mojej pierwszej quiet book - niestety nie mam lepszych zdjęć.






Jeśli uważacie, że pacynki na palec są za małe możecie spróbować uszyć przytulanki, takie jak nasz Baby Shark! :) 


Z okazji Dnia Św.Patryka uszyłam sobie taki elegancki kapelusz. Wystarczy opaska do włosów i jeden arkusz zielonego filcu! 




6. Jedzonko - chyba nie muszę mówić, ile możliwości daje filcowe jedzonko - odtąd zabawa w restaurację, sklep, kawiarnię czy lodziarnię nabierze zupełnie innego wymiaru!


Słodycze z filcu




Lody, lody! Filcowe lody! - Felt ice cream



 Kanapka z filcu - ogórek, pomidor, szynka, sałata, jajko, ser. Felt sandwich with cucumber, tomato, ham, lettuce, egg and cheese.



Pomysły na obiad: 

Łosoś, frytki i brokuły z filcu
Felt salmon, chips and broccoli

Kurczak, frytki, brokuły i kalafior z filcu
Felt chicken, chips, broccoli and cauliflower

Sałatka z filcu 
Felt vegetables - broccoli, cabbage, cauliflower, avocado
Kurczak z filcu - felt chicken



Śniadanie z filcu: jajko, bekon, kiełbaska i serek pleśniowy 



Owoce z filcu: jabłko, banan, gruszka, cytryna, winogrono, kiwi, truskawka, arbuz




Pizza z filcu - Felt pizza





Na koniec zapraszam Was na moją tablicę na Pinterest, do której przypięłam kilkadziesiąt filcowych inspiracji (łącznie z tymi z mojego posta) oraz gotowych tutoriali, czyli instrukcji jak krok po kroku stworzyć własne zabawki czy przedmioty. Znajdziecie tam również pomysły na maski z filcu, które sprawdzą się przy odgrywaniu ról,dialogów, do zabaw (np. Who took the cookie, Mr.Crocodile can we cross the river itd.) czy filcowe tablice - przydatne przy omawianiu książek, odgrywania dialogów, do opisu obrazka.
Ponieważ filc daje się łatwo ciąć, możecie bez obaw dać go uczniom do przygotowania ich własnych pomocy. 



Mam nadzieję, że zachęciłam Was do sięgnięcia po filc. Jeśli potrzebujecie dodatkowych wskazówek jak stworzyć któryś z powyższych przedmiotów - napiszcie w komentarzu, na facebooku lub wysyłając do mnie maila na adres:  littleenglishplayground małpa gmail.com :) Postaram się pomóc! :) A może macie ochotę podzielić się swoimi pomysłami na filcowe materiały do nauki? Chętnie je pokażę innym czytelnikom! 




11 comments:

  1. Jestem zachwycona!!! Nie mogę się napatrzeć na te cudeńka! Zdolna bestia z Ciebie! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki :))))) A kiedyś uważałam, że mam dwie lewe ręce!

      Delete
  2. Wow! Ja wykonałam wspólnie z Babcią książeczkę manipulacyjną i to by było na tyle. Podziwiam cierpliwość i zapał :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj tak, cierpliwości trzeba do takiej książeczki sporo, ale radość dziecka - bezcenna! :)

      Delete
  3. PETARDA! Ja dziś zakupiłam duży arkusz filcu, żeby zilustrować własnie pajączka...:) Zaispirowała mnie jedna z Twoich fotek, na FB bodajże. Mega, mega, mega pomysł Madzia! A wykonanie <3 no i nasz kochany Gruffalo <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. A tak naprawdę to jeszcze nie wszystko, co mam już uszyte... O planach i marzeniach już nawet nie wspomnę. ;) A post i tak okropnie długi się zrobił...

      Cieszę się, że zainspirowałam Cię do działania :) I czekam na efekty! :)

      Delete
  4. Cudne rzeczy, czekam aż otworzysz sklepik z takimi cudeńkami. Jestem pod wrażeniem 🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ojej, dziękuję! :) Kiedyś przez chwilę marzyło mi się... ;)

      Delete
  5. Ojej, śliczne! <3 Ja zdecydowanie mam dwie lewe ręce do szycia więc takie cudeńka wyszukuję na internecie i po prostu kupuję ;) Zazdroszczę talentu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja też kiedyś tak myślałam! A będąc w ciąży zaczęłam wyszywać ochraniacz do łóżeczka dla mojej córeczki. I tak zapałałam miłością do szycia, że nie patrzę na to czy wychodzi krzywo czy idealnie - po prostu szyję! :) http://uszywki-zuzinkowej-mamy.blogspot.com/2014/04/pierwsze-kroczki-w-szyciu-pierwsza.html

      Delete
  6. Piękne filcowe cudeńka! Wspaniały pomysł na paluszkowy teatrzyk, a filcowe pomoce do nauki języka, to po prostu mistrzostwo świata!

    ReplyDelete

Dziękuję za komentarz! :)

Copyright © 2016 Little English Playground , Blogger