Saturday, 25 February 2017

Moja lodówka - rzeczowniki policzalne i niepoliczalne

Dziś kolejny zestaw zadań i zabaw do oswajania gramatyki, przygotowany specjalnie dla mojej czwartej klasy. :) Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, bo to dziś będziemy ćwiczyć na przykładzie jedzenia oczywiście. Innymi słowy zapraszam Was do zajrzenia do mojej lodówki. ;) 
fridge english food

Ponieważ zupełnie nie byłam zadowolona z tego, w jaki sposób tematem zajmuje się podręcznik, z którego uczę, postanowiłam wziąć sprawy we własne ręce. ;) I tak powstał pomysł na wielką lodówkę. Mąż mi ją raz dwa narysował, do tego wyszukałam cliparty przedstawiające jedzenie i poszłam na lekcję. 


Jak zacząć lekcję? 

Zaczęłam od powieszenia wielkiej (wydrukowanej na 9 stronach a4) lodówki na tablicy. Następnie przeprowadziłam z uczniami powtórkę nazw jedzenia, po podaniu nazwy przez uczniów przyczepiałam dany produkt w lodówce, sama, ponieważ przy tym sortowałam je na policzalne i niepoliczalne, jeszcze im o tym nie mówiąc.Temat policzalności nie był uczniom całkiem obcy, ale przypomnieliśmy sobie, że policzalne to te, które da się policzyć na sztuki itd. Następnie sami mieli wskazać, która część lodówki jest policzalna, a która nie. Zapisaliśmy te informacje nad lodówką. 







Następnie rozdałam uczniom pomniejszone (i zapełnione!) lodówki do wklejenia do zeszytów. Tam mogli podpisać je bez konieczności tłumaczenia na język polski. 


Następnie rozdałam uczniom jedzenie ściągnięte z tablicy i ich zadaniem było dopasować je do podpisów, które na tej tablicy zostały. Potem jeszcze ponowne sortowanie, co policzalne a co niepoliczalne. 





Kolejny krok to oczywiście użycie tych słów w zdaniach z użyciem przedimków a/an/some/any. 

Tu proponuję moje karty pracy. Przygotowałam kilka lodówek wypełnionych jedzeniem (nie wszystko normalnie trzymamy w lodówce, ale to już inna sprawa. ;)). Pod nimi znajdziecie zdania, zarówno twierdzące jak i przeczące, a także pytania i odpowiedzi. Każda karta pracy zawiera około 12 luk. 





Następnie możemy przejść do zadania otwartego. W tym celu użyjemy tych samych lodówek, ale zamiast zadania z lukami zaproponujmy uczniom pracę samodzielną. 




Zainspirowana zadaniem zaproponowanym przez Dominikę z Funglish przygotowałam również zadanie na speaking (choć i z tego może powstać kilkuzdaniowa wypowiedź pisemna). 
Uczniowie patrzą na obrazki i mówią co dana osoba ma. Karty można jednak użyć i z młodszymi uczniami np. do przećwiczenia like/don't like. 



Przy okazji polecam Wam ponownie folię magnetyczną. Genialnie sprawdza się przy zabawach tablicowych, dzięki niej przesuwanie elementów staje się bardzo łatwe, zdecydowanie przyjemniejsze niż przy użyciu standardowych magnesów. 


Tutaj link do mojego zestawu mebli, który był tak fajny również dzięki możliwości swobodnej zabawy. ;) Kliknijcie na zdjęcie aby przejść do posta z meblami i konstrukcją there is/there are. 




Poniżej link do pobrania całego zestawu lodówkowego. ;) 

CLICK TO DOWNLOAD:




8 comments:

  1. Wspaniały zestaw materiałów! Na pewno wykorzystam niejednokrotnie!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :) I cieszę się bardzo, że sie przydadzą nie tylko mnie ale i innym nauczycielom. :)))

      Delete
  2. Cudowne! Dziękuję bardzo :)
    serdecznie pozdrawiam
    Ula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozdrawiam również i życzę miłej nauki! :)

      Delete
  3. Znalazłam dziś Twojego bloga i jestem zachwycona ☺ Pomysł z lodowka świetny, wykorzystam również z dzieckiem z 4 klasy ☺ Pozdrawiam serdecznie �� ��

    ReplyDelete
  4. Bardzo fajny pomysł ;) już wiem jak wprowadze moim uczniom rzeczowniki policzalne i niepoliczalne :)

    ReplyDelete

Dziękuję za komentarz! :)

Copyright © 2016 Little English Playground , Blogger